Terug

Gratis verzenden België vanaf €125 - Nederland vanaf €250

  • Eigen werkplaats & magazijn
  • Persoonlijke aanpak voor ieder project
  • Snelle en correcte opvolging

Allroadmoto goes Vidauban

Allroadmoto goes Vidauban

Ieder jaar opnieuw. Vidauban. We zitten nu aan jaargang 7. Jaar na jaar keren we terug naar onze vertrouwde stek in het zuiden van Frankrijk. In het département du Var bevindt zich Vidauban. Een gezellig dorpje centraal gelegen. Niet ver van de kust en niet ver van ‘things to see’ met de motorfiets.

Deja Vue

Ieder jaar opnieuw. Vidauban. We zitten nu aan jaargang 7. Jaar na jaar keren we terug naar onze vertrouwde stek in het zuiden van Frankrijk. In het département du Var bevindt zich Vidauban. Een gezellig dorpje centraal gelegen. Niet ver van de kust en niet ver van ‘things to see’ met de motorfiets. Ideaal dus als uitvalsbasis. We komen hier al reeds 6 jaar, maar dit is de eerste maal dat de motor toch even centraal staat tijdens deze reis. Eigenlijk staat Vidauban synoniem voor “family-time”. Samen met mijn vrouw en zoontje trek ik er op uit. Drie weken ontspannen en genieten. En dit jaar was niet anders, buiten de motorfiets.

 

 

Te goed om niet met de motor te doen

Zoals eerder aangehaald komen we hier al 6 jaar. 6 jaar zonder motorfiets. Op zich helemaal geen gemis, ware het niet dat de wegen en uitzichten hier te mooi zijn om niet eens met de motorfiets gedaan te hebben. Zo gezegd, zo gedaan. Jaargang 7 met de motor, dat stond vast. Ik had klaar kunnen spelen dat ik 3 dagen vroeger kon vertrekken richting Vidauban. Dat gaf me 3 dagen motorplezier en tijd zat om de 1500km die me te wachten stonden, te spreiden over deze tijdspanne. ‘Mooi geregeld’ dacht ik bij mezelf. Quality time met de motor met aansluitend quality time met de familie.

 

 

1500km?

De trip met de wagen doen we normaal in 11u30 minuten, enkel autostrade en helemaal niet leuk. Saai zelfs. De totale gereden afstand komt dan min of meer in de buurt van 1150km. Hoe kom ik dan in godsnaam aan die 1500km? Motorfiets en autostrade combineer ik enkel als ik ergens snel moet zijn, of binnen een bepaalde tijdspanne. Dit maal had ik 3 dagen de tijd, en niemand dat me verplichte om aan te komen na 3 dagen. Maakte ik daar 4 dagen van, dan zou niemand mij hier op aangesproken hebben. Dit soort vrijheid is wat ik zocht in deze 3 dagen. Doen en laten wat ik wou, wanneer ik dat wou en hoe ik dat wou. Niemand, maar dan ook niemand die hier iets op te zeggen had. Ik, samen met de motorfiets, 3 dagen lang.

 

 

XT660z of XT1200z

Eigenlijk ben ik een klein beetje aan het liegen. Jaargang 5 ben ik ook met de motor reeds naar het zuiden getrokken. Zelfde concept.  In 3 dagen naar het zuiden. Vidauban. Jaargang 5 was in vele opzichten het zelfde, buiten de motor, de slaapplaatsen en voornamelijk nog…. het weer. Ik ga hier verder niet te veel over uitweiden en zal aan editie 5 ook een eigen topic weiden, dus voor details verwijs ik je daar naar die column. Swat, to the point; ik had voor deze editie dus de luxe te kunnen kiezen tussen 2 motoren, De XT660z, waar ik dus reeds editie 5 mee gereden had, of de ‘vers van de pers’ zijnde XT1200z. De keuze was eigenlijk snel gemaakt. Het zou de nieuwe worden. Eigenlijk niet onlogisch, want deze machine was van a tot z aangepakt en smeekte gewoon om bereden te worden. Deze nog een zomer laten staan zou heiligschennis zijn.

 

 

3 dagen baanplezier

Ik ga hier niet van iedere dag een verslag pennen. Woorden schieten soms te kort en aangezien ik leuke foto’s heb kunnen trekken gaande weg, ga ik daar ook gretig gebruik van maken. Een ding herinner ik me nog van de eerste dag, 740km binnendoor is lang, heel lang. Ik spreek hier niet over saai of moeilijk, maar naar het einde toe neemt de zin om blijven te rijden toch een beetje af. Nu kan je wel zeggen; ‘740km valt toch goed mee?’ en inderdaad, dat is ook zeker te doen. Maar omgerekend in tijd was ik reeds van 5u ’s morgens aan het rijden tot 19u ’s avonds. Dat is 14uur, nagenoeg non stop rijden. Als we dit dan even snel omzetten komen we aan 52km/u gemiddeld. Helemaal niet zo spectaculair, maar ook niet onbegrijpelijk, als het echt 100% binnendoor was. Dit maar om even aan te halen dat kilometers niet altijd lineair mogen bekeken worden. Ik zie veel de vraag passeren; ‘hoeveel kilometer kan je per dag afleggen met de motor?’ veel maar je moet de tijd ook in het oog houden. Tijdens deze 740km heb ik nauwelijks gestopt, enkel voor het broodnodige; tanken en toilettas. Eten deed ik op de motor en drinken al evenzeer. Dit even terzijde J (later doe ik gewoon weer hetzelfde, maar dan 1150km lang… een ezel stoot zich geen twee keer aan de zelfde motorfiets? )

 

 

 

 

Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

Hide compare box
Allroadmoto 4.7 / 5 - 21 Reviews @ Facebook
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »