De demomotor: XT1200Z Super Ténéré model 2017
To XT or not to XT.
De XT1200Z, al langer een doorn in mijn oog. Sinds het 2014 model was mijn interesse aangewakkerd. Wat een mooie machine, helemaal mijn ding! Ooit zou ik eentje bezitten, of het nu een 2dehandse was, of een nieuwe. Een hebben zou ik. Eind 2017 was het moment dat ik eigenlijk geen baanwaardige motorfiets meer in het bezit had, de extreme XT660Z niet meegerekend, maar deze stond compleet in “off-road” trim en had niet veel zin om telkens van banden te wisselen.
1stehands of 2dehands
Toen begon de zoektocht. Internet afschuimen naar waardige kanshebbers, maar niets dat me meteen over te streep trok. Hoe langer ik zocht, hoe meer richting nieuwe aankoop de zoektocht uitwees. Een nieuwe moto. Nooit had deze optie eigenlijk mijn gedachten doorkruist, aangezien ik telkens voor 2dehands koos, puur uit financiële overweging. Toch maar even een gesprek plannen met de boekhouder, om te kijken wat de opties waren voor een aankoop van een nieuwe. Al snel bleek dat dit (uiteraard, maar toch die twijfels) perfect kon op de zaak. Meer hoef je mij niet te vertellen om het licht op groen te zetten! De volgende dag stond reeds een bezoek aan de dichtstbijzijnde Yamaha-dealer op het programma; “MTS-Verlinden”.
De juiste impuls
Ik sta bekend om impulsief te handelen. Op alle gebied. Toch moet ik zeggen dat deze ingesteldheid tot op heden geen windeieren gelegd heeft. Zie ook het ontstaan van Allroadmoto. Ook van de ene dag op de andere beslist, maar wel met 300% overtuiging. Ook in deze situatie was niets minder waar. Je stapt binnen bij je dealer en stapt buiten met een aankoopbewijs van je motorfiets. Even had ik het gevoel dat ik in deze situatie niet zo snel mocht beslissen, maar dat verdween al snel. Zeker als je al even van deze motorfiets aan het dromen was en nagenoeg alle reviewfilmpjes van YouTube had bekeken. Youtube, vergif op dat gebied!
Na een hele hoop papierwerk en vele e-mails later, kreeg ik de bevestiging dat de bestelling aanvaard was en dat de motorfiets ergens in Duitsland klaar stond om op gehaald te worden. Niet door mezelf, maar door een transportfirma dat de motorfiets op zijn beurt dan zou afleveren aan MTS-Verlinden. Zo gaat dat tegenwoordig, misschien dat toch nog iets nuttig aan heel het Europa gebeuren en de “open” grenzen. Swat, we dwalen af. De XT1200Z, klaar voor afgehaald te worden bij MTS-Verlinden na een verlossend telefoontje. “Lets Go” en we waren weg om hem af te halen.
Birtday-suit
Daar stond hij dan. Te blinken. In zijn birthday-suit. En dan voel je even weer een klein kind dat een pakje krijgt voor zijn verjaardag. En het plannen kon meteen beginnen. Oh ja, even vergeten te vertellen, maar deze jongen was niet van plan origineel te blijven. He-le-maal niet. Het initiële opzet van deze motor was dat deze zou dienen als demo. Letterlijk. ALLE producten dat Allroadmoto kon verkopen voor dit model moesten en zouden er op staan. En dan bedoel ik ECHT alles.
Waslijst
Al snel kwam er een lijst opgesteld van de producten die op de XT gingen komen. Wat een was lijst. Ik moet toegeven dat ook hier even lichte twijfel was, met nadruk op lichte. Licht, want de ene winkelwagen na de andere werd aangemaakt. En op de bestelknop duwen ging ook verbazend snel. En zonder dat je het goed of wel beseft heb je een fortuin uitgeven aan opties, waardoor de waarde van je motor ineens met 50% stijgt. Ja en nee. Opties is een gevoelige materie. Mag je die eigenlijk bij het bedrag bijrekenen en hier rekening mee houden tijdens verkoop? Ik vind van wel. Ook zo ging het bij de aankoop van de kleine broer, de XT660Z. Deze stond ook brak vol opties. Dus je kan wel zagen over een te dure aankoop, maar als je de opties sowieso van plan waard te installeren kom de eindrekening soms duurder uit.
Na bestellen komt uiteraard uitleveren. Met mondjesmaat kwamen de spullen binnen en binnen en binnen…. Telkens weer je verjaardag vieren, dag na dag. Een leuk gevoel, maar het moet maar eens stoppen. Waar blijf ik alle leggen? Bij het openen van ieder pakje ging automatisch ook te inplanning gepaard; ‘dit duurt 1 uur om te installeren’. ‘Dit duurt 2uur om aan te passen’ en al snel kom ja aan een paar dagen werk.
Eindresultaat
Als ik eerlijk mag zijn ben ik geslaagd in mijn opzet. Hij is hoe ik hem wou. Je hebt voor en tegenstaanders, maar ik bouw geen motorfiets uit naar de zin van de menigte. Neen, zo zit ik niet in elkaar. Als er nu een ding niet van mij kan gezegd worden, is dat ik een kuddedier ben. Eerder excentriek. Ik heb een eigen impressie van bepaalde dingen en dan werk ik dat ook uit, zonder te luisteren naar anderen. Want zo creëer je alleen maar eentonigheid. Wat niet wil zeggen dat ik anderen hun mening niet respecteer, maar dit is weer een van de kernoorzaken van het hele bestaan van Allroadmoto.
Showcase
Getuigd onze eerste en meteen ook grootste deelname aan een beurs tot op heden. Als Allroadmoto iets doet, doen we het op onze manier. We houden niet van half gebakken voorbereiding of executie.
Op GME (Ghent Motor Events 2018) waren we dan ook aanwezig met heel ons hebben en houwen. Meteen ook de grootste stand weten neer te planten op de “Accessoire en Adventure weide”. De voorbereiding dat hier aan vooraf ging, was niet de minste. Allroadmoto is dan ook voor 90% een one-man show.
Allroadmoto staat open voor iedere aanvraag voor op evenementen te staan. Na deze eerste editie, en de lovende commentaren van de organisatoren en mensen die aanwezig waren, zijn we zeker dat het van hieraf enkel beter kan. Organiseert u een motorevent, Overland of Adventure gebeuren, zijn wij heel graag van de partij. Aarzel niet om info te vragen.